17-03-12 - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Joelle Oosterhuis - WaarBenJij.nu 17-03-12 - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Joelle Oosterhuis - WaarBenJij.nu

17-03-12

Door: Joelle

Blijf op de hoogte en volg Joelle

17 Maart 2012 | Jamaica, Kingston

Alweer 16 dagen verder en er is weer veel gebeurt:)

Afgelopen maandag ben ik begonnen met werken voor Fusion, dat is een organisatie die kinden en jongeren in de armste wijken van kingston helpt. Dat doen ze doormiddel van spelletjes spelen, liedjes zingen, verhalen vertellen en les geven. Die lessen gaan over communiceren, respecteren, samenwerken ect. De kinderen die fusion helpt zijn verschillende groepen tussen de 4 en 20 jaar oud.

De 2 armste en gevaarlijkste wijken zijn Rema en Trenchtown (hier is Bob Marly opgegroeit:P) Dit zijn de echte ghettos met alleen maar krottenwijken, kapotte gebouwen en veel zwerfafval. De omgeving is dor, droog en ook hier zijn veel zwerfhonden.

Ik en 4 andere vrijwilligers zijn de hele week naar de verschillende dorpjes gereden om de kinderen in deze slechte omstandigheden een leuke tijd de bezorgen en ze te helpen met de vele problemen die ze op zo'n jonge leeftijd al met zich meedragen.

Ook zijn we bij de Trenchtown highschool langs geweest.. Dat is wel ff wat anders dan de gemiddelde middelbare school in nederland! Echt een oud verrot gebouw met een paar tussenschotjes als lokalen, geen ramen, een gammele trap en veel de veel studenten in uniform..

En ik had het idee dat veel van de kleinere kinderen nog nooit een blank meisje in het 'echt' hadden gezien:) Dat was wel grappig.. Sommige kinderen zijn wel moeilijk te verstaan want ze praten patois (patwa) dat is een dialect hier dat buitenlanders niet kunnen verstaan:P Wel echt leuk om te zien hoe blij die kinderen zijn als ze ons aan zien komen in het fusionbusje, dan gaat de deur open en er schieten meteen 25 kinderen in een 12 persoonsbusje^^

• 17 Maart 2012 - 21:32

Monique:

Hey Jo, echt ontzettend gaaf dat je dit allemaal mag meemaken! Het lijkt me een geweldige ervaring die je de rest van je leven met je meeneemt. Ik ga jou heel binnenkort een pakketje sturen....moet ik er nog iets voor die lieve kindjes bijdoen? Ik ben kei trots op jou! XXX

• 18 Maart 2012 - 13:13

Pieter Jan:

Super vet ! ik ga deze serie volgend :D hoelang zit je daar nog?

• 18 Maart 2012 - 14:27

Anita:

Hoi Joëlle, wat een avontuur zo in je eentje! Wat maak jij allemaal mee!?
    Situaties en ontmoetingen die grote indruk maken, een heel ander leven dan in Nederland.Knap hoor! Groetjes

• 18 Maart 2012 - 15:14

Jerom V.d Boogaard:

Wel vet Joelle! Je bent ook daar goed bezig!;) superveel plezier nog! xxx